Lifestyle, Slow Cooking en andere Damesproblemen - Recensie 'Erna Temming' door De Klamme Lakens
<< vorige | Hoofdmenu | Volgende >>

Recensie 'Erna Temming' door De Klamme Lakens


De Klamme Lakens brengen ‘Wie is er bang voor Erna Temming?’

 

“Onovertroffen in dramatiek, symboliek en emotioneel besef”

 

Nog maar een maand geleden stond toneelgroep de Klamme Lakens op de planken met “De Schitterende Schicht” toen Aart Vierhouten besloot nog een stuk van Tuft en Van Woersel op te voeren. “Gelukkig waren ze heel redelijk in de onderhandelingen en had ik al snel hun zegen om het stuk op de planken te brengen.” Uit het omvangrijke oeuvre dat Tuft en Van Woersel opgebouwd hebben, koos Vierhouten weer een ‘Huub Grolpapper’. “Ik vond dat ik het publiek de heldendaden van Grolpapper niet mocht onthouden, bovendien zat Jan [Hofstetter. – Red.] zo lekker in zijn rol dat ik zijn succes wilde voortzetten.”

Deze Jan Hofstetter toonde zich dan ook opgelucht toen hij hoorde dat hij wederom Huub Grolpapper mocht spelen. “De rol lag mij zo heerlijk en natuurlijk, ik vond het haast zonde om weer een Othello ofzo in te moeten gaan studeren.”

De keuze van Vierhouten voor ‘Wie is er bang voor Erna Temming?’ was echter niet gelijk een toegejuichte. Critici vroegen zich af of de groep het niveau van ‘De Schitterende Schicht’ wel zou kunnen evenaren, en speciaal werd gewezen naar Clovenie Laarmans. Dezelfde critici slikten haastig hun twijfels weg na de voorstelling, en lieten deelname aan een daverende ovatie niet aan zich voorbij schieten, zoveel indruk had het stuk op hen gemaakt. De regisseur Klijs van Hof werd geprezen om zijn casting, zijn dappere keuze om Nico Verhoeff als bouwvakker Buffel Koopmans te casten werd daarbij met name genoemd. Nico: “Voor mij was het heel logisch, het was een rol die in het verlengde lag van wat ik hier eerder gespeeld heb. Hamlet, Willy Loman [uit ‘Death of a Salesman’ – red.], Egmont, Leicester en Justin uit ‘The Repercussion’, ze leiden allemaal naar Buffel.’ Van Hof noemde zijn keuze voor Verhoeff “een logische, zeg je Buffel, zeg je Nico.”. Een andere geprezen keuze van Van Hof was om geen corpulente actrice van buiten aan te trekken, maar om Zwaan Netemeier door Jennifer de Jeung in dik makend kostuum te laten spelen. “Het was ontzettend heet op de bühne in dat logge pak, maar dat vergeet je zodra je staat te spelen. Het is zo’n heerlijke rol, ik kan er een heleboel van mijzelf in kwijt. Ridderlijkheid, onvoorwaardelijke liefde, clementie, filantropie, de rol ligt echt heel dichtbij mezelf.” Of dit de acteerprestaties ten goede kwam, dat “verwacht ik niet. Je speelt toch in een heel dik kostuum.”

 


Jennifer de Jeung als Zwaan en Grimbald van Houpelande als Klaad
in 'Wie is er bang voor Erna Temming´


De titelrol werd wederom met glans vervuld, wellicht nog beter dan in zijn vorige vertolking, zette Hofstetter Grolpapper neer als de vleesgeworden held van menig jongensdroom. Met zijn bulderende stem vult hij het theater waardoor hij het publiek de scene intrekt. Volgens Hofstetter zelf was ”dit stuk toch geen herhalingsoefening. Huub doet dingen die ik op basis van zijn gedrag in De Schitterende Schicht niet had verwacht, dit leverde weer een hoop nieuw onderzoekwerk op in zijn psychologie.” Bescheiden als hij wil Hofstetter graag de sublieme performance van de gezusters Laarmans benadrukken. “Wat zij aan bagage meeslepen voor hun rol, dat is werkelijk ongekend.” Ook de objectieve toeschouwer komt inderdaad onder de betovering die ‘Gezusters Laarmans’ heet. Met een hoop toewijding, expertise en professionaliteit vertolken zij zeven galeislaven die onder hun fysieke arbeid zuchten. Van Hof: “Ook dit was eigenlijk een automatische keuze, zodra ik het script las wist ik het. Er zijn in deze regio, en ik ben niet onbescheiden als ik zeg misschien wel in heel Nederland, maar weinig actrices met die emotionele diepgang.”

Al met al is het stuk door de individuele klasse van de acteurs, maar zeker ook door hun haast klassieke samenspel een verwennerij voor de bezoeker. Wij raden u het dan ook aan om u te laten onderdompelen, overgieten en bij de haren mee te slepen door De Klamme Lakens in ‘Wie is er bang voor Erna Temming’.


30 Juli 2010 Permanente link Google Feed MSN Reporter




Reacties
Naam Gilda Rats @ 18:40 04-Aug-2010
Ik zie waar je vandaan komt, Mickey, maar toch hoop ik dat Grimbald uit dit loophole van supporting parts komt waar hij veel moet emotioneren in de eerste helft van het stuk maar er steevast niet bij is bij de grande finale.

Naam Mickey Koppelijne @ 21:39 30-Jul-2010
Oh, cut the crap Gilda! Ze willen Grimbald alleen maar in hun stukken om hem zo snel mogelijk schaars gekleed te krijgen. Dat zet billen op de stoelen in de zaal.

Naam Gilda Rats @ 21:33 30-Jul-2010
Houd nu eens op met het afkraken van Grimbald van Houpelande. Hij is de beste acteur die ze hebben maar omdat iedereen stinkjaloers is, krijgt hij steeds dragende bijrollen. Hij doet alles voor zijn kunst en het is geweldig dat hij al meteen weer het podium op is gegaan ondanks het feit dat de hechtingen van zijn plastische ingreep nog niet geheeld waren en hij een beetje bloedde. Dat voegde iets toe aan de dramatiek en onze jonge Grimbald ziet er nu nog heter uit dan voorheen.

Naam Maupie van der Hout @ 12:50 30-Jul-2010
Zoals gewoonlijk ben ik het weer niet eens met de recensie. Ten eerste: het stuk was lang lang lang lang. Ik vond de declamatie van de dialogen veel te ouderwets en geforceerd, vooral van Jennifer de Jeung. Please, lighten up girl! En nu we het daar toch over hebben: de belichting was ontzettend vreemd want de kleuren waren gek, de gezichten waren heel bleek en de lichtvlekken vaak daar waar de spelers niet stonden. En dan die lampen die steeds in ons gezicht schenen: ik zie nog sterren! En ook Jennifer de Jeung kan wel wat verlichting gebruiken: ik geloof totaal niet dat ze opvulling onder haar kostuum heeft. Haar Zwaan was totaal niet overtuigend. Wanneer krijgt Clovenie Laarmans nu eens een kans?
Irritant is ook dat Grimbald van Houpelande al zijn teksten rechtstreeks tegen het publiek zegt. En zijn pruik zag er van dichtbij niet uit. En waarom moet hij per productie steeds minder textiel aan?
Kortom: een ingewikkeld stuk met moeilijke dialogen over muziek en een nogal artsy-fartsy regie die de boel niet echt verduidelijkte. Ik vond het geschilderde achterdoek heel mooi en ook een feit dat een deel van het toneel aan het slot volliep met water. Daar was geen cent op bespaard!

Naam
(typ de letters en cijfers over)
E-mail
:-) :-d ;-) :-o :-p (h) :-@ :-s :-$ :-( :'( :-| (a) (l) (6) (?) (!) (i) (>) (y)
Outlet NL female 140915 - 030216 468x60