<< vorige | Hoofdmenu | Volgende >> Working girl vol verlangens in 22ste Huub
 Huub Grolpapper heeft nauwelijks tijd om adem te happen na zijn vorige avonturen als hij een zeer intellectuele werkende moeder te hulp moet schieten opdat zij de rottende sleur van haar leven alsmede een kleine fout uit haar verleden kan ontduiken. Topvocalist MCHammer en Huubs bewonderenswaardige stamina moeten eraan te pas komen, maar Huub zou Huub niet zijn als hij Huub niet was. Lees met rode oortjes mee in
 OP DE KLEINTJES LETTEN 
(In de achtervertrekken van een nog niet in gebruik genomen kruidenier, bekijkt Kleefje van Huif het net door haar aangekochte pand samen met haar vriendin en mede thirty en single Nuisje den Hok. Er staat slechts een klassieke wandklok en een massief houten tafel, beiden onder een enorme laag stof.)
Nuisje: Het was zeker te veel moeite om wat oude kranten op de tafel te leggen om zo het stof buiten te houden.
Kleefje: Och, dan waren die stoffig geworden, het maakt mij niet uit. Maar vind je de winkel niet enig?
Nuisje: Ik vind hem intiem en toch wijds, niet benauwend. Het maakt het boodschappen doen tot een intrinsieke, bijna erotische ervaring die de dagelijkse huisvrouw van vandaag de dag sublimeert tot een hoger post-platonisch niveau, waarbij zij geheel zichzelf kan zijn alsook nieuwe wegen kan inslaan om op deze wijze te ontsnappen aan de alledaagse sleur van het drukkende leven in de middelgrote groeigemeente. Het totaalpakket aan etenswaren en snuisterijen dat je aanbiedt is enerzijds overzichtelijk, anderzijds duizelingwekkend in zijn rijkheid, zijn variëteit, zijn voldoening gevende geluksverschaffing. Het assortiment, om kort te gaan, is geïnspireerd maar toch herkenbaar, zodat de vrouw na een shopbezoek zichzelve met een weldadige kreun op de tweezitsbank kan laten ploffen na gedane boodschap. Kleefje: Hmm, die vibe voelde ik ook al. Maar toch merkte ik ook wel de mannelijke afgunst die naar deze plek uitstraalt. Je voelt hoe ze benauwd kijken naar de enige man die hier weet, echt weet. De kruidenier zelf. Maar nu is ook dat een vrouw, dus je voelt de afgunst verglijden naar een staat van algemeenheid en totaalheid. Het is bijna het tegenovergestelde van misandrie, waarvan ik nu op de naam niet kan komen. O vervloek dit dekselse geheugen, het laat mij in de steek op de grootste momenten in mijn leven, zo nu ook. Het is alsof er een god speelt met de capaciteiten van mijn geheugen, alsof hij bepaalt wat wel opgeslagen wordt en wat niet. Maar dat niet alleen, ook wanneer iets opgeslagen is, wanneer en in welke hoedanigheid dat boven komt. Als het natuurlijk al bovenkomt. En zo beslist hij nu, dat ik niet op de tegenhanger van misandrie kan komen. Nuisje: Je bedoelt mi...
Kleefje: (krengig) Misogynie, dat weet ik zelf ook wel!
Nuisje: Inderdaad. Ik heb een hekel aan misandrie overigens. Ik ben in toenemende mate geschokt door de onnadenkende en automatische manier waarop mannen tot afval worden gereduceerd, iets wat inmiddels dusdanig onderdeel uitmaakt van onze cultuur dat het zelfs nauwelijks wordt opgemerkt.
Kleefje: Zei Doris Lessing dat niet ook? Of was het Doris Dörrie?
(Huub zweeft langs het raam aan een liaan.)
Huub: Doris Lessing. (Hij is weer weg. Hij komt weer terug.)
Kleefje: Ah. Wie was dan alweer Doris Dörrie?
(Huub zweeft af en aan en is daarom moeilijk te volgen.)
Huub: Duitse regisseuse.....fster. Haar bekendste w.......ilm 'Männer' en de penisk.....'Ich und Er'. Voor de Berl......'fan tutte.' Alsook een controvers......igoletto, die......'lanet of the Apes.' Doeidoei! (Huub af.)
Kleefje: Dat was zeer leerzaam. Wil je wellicht een kopje rooibosthee?
Nuisje: Heerlijk.
Kleefje: Dan zet ik dat even.
Nuisje: Ik vind de mooiste zin van de filosofie nog altijd: "De Rede is van vrouwelijke aard, zij kan enkel geven nadat zij gekregen heeft." Natuurlijk, er klinkt iets duidelijks seksueels in door, de vrouw moet immers nemen, maar dat is dan ook de wijze waarop de natuur de voortplanting geregeld heeft. Of het moet natuurlijk God zijn, die in zijn bestseller schreef dat "Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat."
Kleefje: Dat is wel heel oneerbiedig wat je daar zegt. De Bijbel kun je niet zomaar wegzetten als een bestseller van God. Nee, dat vind ik onkies meid. Wil je wat in je thee? Nuisje: Een snufje zout graag en een takje wilde peterselie.
Kleefje: Okido. (Ze gooit het theezakje weg in een grote vuilnisemmer, waarin de goed gebouwde jongeling Pancras Nebelman zit. Hij wordt getroffen door het hete theezakje.)
Pancras: Au!
(Kleefje sluit de afvalemmer weer.)
Nuisje: Ik denk dat je meer open moet staan voor mijn metaforen. Niet open staan voor metaforen wijst op seksuele repressie, vaak het gevolg van een overdadige vaderbinding, die meestal ontstaat als de vader fysiek dan wel intellectueel zo onovertroffen is dat geen man van de jongere generatie eraan kan tippen. De vrouw blijft in dat geval de vader zien als groots en meeslepend en lijkt blind voor de afnemende krachten door het vorderen van de leeftijd. Meestentijds lost zich dit probleem op na het zestigste levensjaar van de vrouw, al kan zij zich nog wel eens te buiten gaan aan vervangend exhibitionistisch gedrag zoals het zichzelf publiekelijk ontnemen van kleding en er zit een man in je vuilnisvat.
Kleefje: Wat?
Nuisje: Nou, kijk, in de theologie is er inmiddels weer een ander front opgedoken. De feministische theologie. Hier is het wenselijk allereerst te onderscheiden tussen emancipatie en feminisme. Zoals emancipatie het nastreven is van gelijke rechten en mogelijkheden voor vrouwen en mannen in een cultuur, zo is feminisme veel meer verzet tegen een cultuur waarin mannen de boventoon voeren en erop gericht vaststaande rolpatronen te doorbreken. Feministische theologie is verzet tegen de bestaande theologie omdat deze bijna louter een mannenzaak is. Allerlei typisch mannelijke godsbeelden roepen voor veel vrouwen soms weerzin en woede op grond van haar eigen ervaringen. Naast de mannelijke beelden voor God ontdekken vrouwen dat er ook vrouwelijke beelden om God ter sprake te brengen bestaan: God die troost als een moeder of God als bron van levend water. En er zit een belachelijk goedgebouwde jongen in je afvalemmer. Zoals bijna elke theologische richting kent ook de feministische theologie haar verschillende visies. Zo benadrukt Mary Daly dat als God mannelijk is het mannelijke God is en godsdienst op deze manier een door mannen gedomineerde maatschappij helpt sanctioneren. Kleefje: Mmm. Okay. Nou, a good time was had by all, zullen we maar zeggen. Leuk dat je even aankwam.
Nuisje: Huh? Krijg ik geen thee meer?
Kleefje: Nee. De thee is niet goed. Teveel blauwzuur. Acute blootstelling kan leiden tot algemene zwakte, hoofdpijn, verwarring, duizeligheid, moeheid, paniek, kortademigheid, misselijkheid en braken. Het kan ook leiden tot irritatie van de huid en neus. Dus ik zou zeggen: kom een ander keertje terug. Het was reuze gezellig. En kom vooral snel met je girlfriends shoppen.
Nuisje: Heeft dit iets te maken met die man in je vuilnisemmer?
Kleefje: Huh? Wat? Nee. Ik volg je niet. (Duwt Nuisje niet onzacht de achterdeur uit.) Nou doei! (Sluit de deur en doet hem op slot. Dan opent ze het vuilnisvak en zegt zeer kribbig tegen Pancras:) Je was bijna ontdekt, pretty boy. En wat dan? WAT DAN????
Pancras: Nou ja, ik zou bijna zeggen dat ik al ontdekt ben. Hoorde je trouwens wat ze zei? Goedgebouwde jongeman. Dat zeg jij nou nooit. (Ze zoenen hartstochtelijk.)
Kleefje: Hmm.... Hoe ging je solicitatie vandaag?
Pancras: Bij TFC? Goed, hoor. Ik ben denk ik wel aangenomen. het is een heel leuk bedrijf trouwens. The Filet Company is in 2002 opgericht en is sinds 2005 in een ultramoderne fabriek in Eersel bij Eindhoven gevestigd. Filet Americain is een ultravers product en moet dan ook met de grootste zorg bereid worden onder zeer hygiënische omstandigheden. De productie bij The Filet Company is een koppeling tussen ambacht en industrie. De recepten worden ’s morgens heel vroeg door onze vakmensen klaar gezet maar het mengen en afvullen van de Filet Americain gebeurt volautomatisch zodat er een product van constante kwaliteit in de winkels komt te liggen. The Filet Company werkt uitsluitend op bestelling en heeft dus geen voorraad. Alles wat vandaag geproduceerd wordt ligt morgen in de winkels van onze klanten; verser kan dus niet. Omdat The Filet Company voedselveiligheid als hoogste prioriteit heeft gedefinieerd verpakken wij de Filet Americain met schone lucht en voldoet The Filet Company aan de allerstrengste hygiëne-eisen.
Kleefje: Das dus helemaal niet voor jou.
Pancras: Hoezo dat nou weer?
Kleefje: Je hebt net ik weet niet hoe lang in een pedaalemmer gezeten. Daarom en zo dat nu weer!
Pancras: Ja, maar dat doe ik daar toch niet. Sjeees. Valt soms echt niet te praten met jou.
Kleefje: Jaja. Wat wordt je functie daar eigenlijk?
Pancras: Je moet niet altijd alles willen weten, moeder. Ik vind je in alle opzichten opdringerig en je vriendinnen ook. Ik heb me echt willen verstoppen toen ik je met een andere vrouw naar huis zag komen...
Kleefje: Niemand mag weten dat ik...ik...doorgewinterd feministe... vroeger een faux pas heb gemaakt met je reeds gehuwde vader... Hoewel het wel een fijne nacht was. Het deed me zo enorm denken aan die film van Pedro Almodóvar. In zijn films komen nu nog steeds (maar in die tijd helemaal) vaak thema's als prostitutie, homoseksualiteit, drugsgebruik, travestie, transseksualiteit en misstanden in de katholieke kerk aan de orde. En voor mij was de mooiste: ‘La flor de mi secreto’ uit 1995. Marisa Paredes is Leocadia ("Leo") Macias, een schrijfster van rozige populaire romannetjes onder de naam Amanda Gris. In tegenstelling tot haar romannetjes is haar leven minder rooskleurig. Zij heeft een slechte relatie met haar echtgenoot Paco, een legerofficier die gestationeerd is in Brussel en later in Bosnië. Hun verhouding is zowel emotioneel als fysiek zeer afstandelijk. Leo begint haar verhalen aan te passen en schrijft meer over de donkere thema's zoals pijn en verlies, maar de uitgevers blijven verhalen vragen met een happy end, zoals contractueel overeengekomen was. Zij begint haar leven te overdenken aan de hand van de relatie met haar echtgenoot, haar beste vriendin Betty, haar kribbige zuster Rosa en haar krakelende moeder. Zij leert Angel, een nieuwsuitgever, kennen die valt voor Leo en haar werk. Chus Lampreave speelde de moeder van Leo....
Pancras: STOP!!!
(Huub komt door de ruit naar binnen gevlogen aan zijn liaan en springt naast Pancras. Snel gaat hij in een stoere houding staan.) Huub: Hammertime!
Pancras: Go with the flow
It is said
That if you can’t groove to this
Then you probably are dead
So wave your hands in the air
Bust a few moves, run your fingers through your hair
This is it for a winter
Dance to this an’ you’re gonna get thinner
Move slide your rump
Just for a minute, let’s all do the bump
Bump bump bump
Huub: Yeah, U can’t touch this
Look man, U can’t touch this
You better get hyped
Boy ‘cause you know ya can’t
U can’t touch this
Ring the bell, school’s back in
Break it down
Kleefje: STOP!!!!
Pancras: Hammertime!
Huub:Every time you see me
The Hammer’s just so hyped
I’m dope on the floor
And I’m magic on the mike
Now why would I ever
Stop doing this?
When others making records
That just don’t hit
I’ve toured around the world
From London to the Bay
It’s Hammer, go Hammer, M.C.Hammer, Yo Hammer
And the rest can go and play
Can’t touch this.
Pancras: Wauw! Dat was pretty fucking ..... AWESOME?! Wie ben je en wat doe je hier? (Huub steekt zijn hand met een ruk in lucht. Een liaan komt aanzwaaien en Huub grijpt hem, deze voert hem het raam uit, en weg is Huub.) Kleefje: Kom terug! Kom terug! Kom terug! Ik wil dat je mij toucht met je hammertime! Ik wil het! Ik wil het! (Huub zakt ogenblikkelijk weer naar beneden.)
Huub: U zegt?
Kleefje: Doe mij.
Huub: Okay.
(De achterdeur zwaait open. In de deuropening staat een voluptueuze, grote brunette in een prachtige galajurk. Het is de pedicure Selma Stanspeter.)
Selma: Of wil je liever mij, Huub? (Ze steekt haar borsten uitdagend vooruit, zodat ze bijna uit haar diep uitgesneden decolletage vallen.)
Huub: Eh... nee. (Hij gooit de achterdeur weer dicht.)
Kleefje: Oh Huub! Het draait immers altijd allemaal om vandattem. (Ze gooit zich in zijn armen.) Pancras, er staat een bammetje met filet americain in de vriezer. Mama is vanavond laat thuis.
(Huub en Kleefje stijgen op met de liaan.)
Pancras: Dat is goed moeder. O. Ze is al weg. (Hij opent de achterdeur weer.) Kan ik u een bammetje filet americain aanbieden? Ik vind dat spul verschrikkelijk dus ik eet het sowieso niet op.
Selma: Nou, dat klinkt heerlijk.
(Pancras pakt de boterham en begint hem helemaal af te likken.)
Selma: Wat doe je nu?
Pancras: Een afgelikte boterham voor een afgelikte boterham. Soort zoekt soort. Selma: Je weet precies hoe je mijn hart sneller moet laten kloppen. Hier! (Ze trekt haar galajurk uit. Het doek valt eer wij haar naakte borst zien.) 07 Augustus 2010 Permanente link Google Feed MSN Reporter
Reacties
Naam |
Cuniza ter Wou @ 12:01 07-Aug-2010 |
Onze amateurvereniging gaat
dit stuk waarschijnlijk spelen
en ik heb een call back voor
de rol van Selma! Spannend! |
|
Weblog |