<< vorige | Hoofdmenu | Volgende >> De Klamme Lakens brengen succesreeks tot grotere hoogte!
From Russia With Love uit de Huub Grolpapper-serie door toneelgroep De Klamme Lakens
door Toetenel Bressmans, theaterfilosofe Het is inmiddels een bekend gezicht, het publiek dat massaal op de stoelen staat om zijn idolen van toneelgroep De Klamme Lakens te bedanken. Jan Hofstetter, de immer charismatische vertolker van Huub Grolpapper, neemt het applaus, gefluit en gejoel dankbaar in ontvangst: “Zoiets went nooit. Never. Elke avond staan de mensen zo uitzinnig op de banken na mijn slotwoorden, dat ik elke avond weer de rillingen over mijn rug heb lopen.”
Hoewel de echte slotwoorden in het stuk niet aan Jan kunnen worden toegeschreven maar aan Jennifer de Jeung, zijn het feitelijk wel zijn woorden die het stuk afsluiten. “Vooral de mannelijke helft van de zaal gaat zo op in het stuk dat ze uitbundig beginnen te brullen na mijn tekst. Het is prachtig wat toneel met mensen doet.”
Voor deze slotwoorden heeft het publiek kunnen zien hoe Huub Grolpapper een schier onmogelijk semantisch vraagstuk oplost. Na twee uur prachtig spel van de spelers is het uiteindelijk toch weer Huub die alles recht breit en de mensen met een warm gevoel naar huis stuurt. En dat terwijl de Klamme Lakens toch problemen hebben gekend. Regisseur Klijs van Hof: “Natuurlijk schrokken we toen we de ontslagbrief van de gezusters Laarmans onder ogen kregen. We hebben gelijk gebeld met de gezusters maar die stelden dergelijke onredelijke eisen dat we ze niet langer in de groep konden houden.” Hoewel de regisseur zwijgt over de eisen, gonst het in de lobby na afloop van het stuk van de geruchten. Volgens velen heeft Clovenie haar gezusters wijs gemaakt dat ze konden eisen om gezevenen de rol van Huub Grolpapper te vertolken. Jan Hofstetter: “Ik wil er niet te veel over uit wijden, maar ja, er werd aan mijn stoelpoten gezaagd. Maar goed, dat is nu voorbij, ik denk dat het resultaat het belangrijkste is.” En dat resultaat mag er zijn. Nico Verhoeff weet voor de pauze menig vrouwenhart te smelten met zijn nummer “Joep, John, bi”. De rol van Edufarto is sowieso een rol die hem op het lijf geschreven is. “Het is een stap naar verbondenheid met de jeugd, die ik niet alleen professioneel maar ook persoonlijk nodig had.” Dat hij hiermee doelt op zijn relatie met de vijftien jaar jongere Stilta Laarmans staat niet buiten kijf. Deze was toch in gevaar gekomen doordat Nico Verhoeff weigerde zijn carričre bij De Klamme Lakens op te zeggen vanwege Laarmans-gate. “Mijn teksten inspireerden me om ook privé verder te gaan met het ontwikkelen van mijn persoon.” En zo is het, wanneer Verhoeff zegt dat Fikkel (zeer verdienstelijk neergezet door Grimbald van Houpelande) niet hard komt, proef je de diepere lagen.
Hoewel hij met minder kritiek te maken had de vorige twee keren wat betreft de keuze van het stuk was Aart Vierhouten toch enigszins benauwd voor de eerste uitvoering: “Het is toch altijd even billen knijpen. Ik herhaal het nog maar eens, hoewel we het afgelopen half jaar ontzettend geprofessionaliseerd zijn [De Klamme Lakens kregen na de zeer goedbezochte uitvoering van “De Schitterende Schicht” een kapitaalinjectie van anderhalve ton van het Prins Bernhard Cultuurfonds – Red.] blijven we een amateurgezelschap. Dit stuk is zeer complex voor zowel acteurs als regisseur. De vele doden onder de karakters zorgen voor een bijna gelijkmatige acteerintensiteit voor al onze spelers, terwijl de regisseur moest bepalen wat hij met de ‘lijken’ deed. En toch zie je dat het werk van Tuft en Van Woersel zo minutieus in elkaar steekt dat hier rekening mee is gehouden. De stukken zijn niet alleen van een zeer hoog artistiek niveau, ze zijn ook allemaal speelbaar.”
De spanning bij Vierhouten was merkbaar toen hij zijn tranen liet lopen bij zijn bedankwoordje. De tranen hadden echter net zo goed van schoonheid kunnen zijn, want De Klamme Lakens bereiken grote hoogte. Waar Vierhouten eerder Toneelgroep Amsterdam uitdaagde om dit niveau te bereiken bleek na afloop dat een afvaardiging van de artistieke leiding van de hoofdstedelijke toneelgroep in de zaal zat om te leren van De Klamme Lakens. Een mooier compliment was er volgens Vierhouten niet, “of het moet een nieuwe kapitaalinjectie van het PBCF zijn.”
 Grimbald van Houpelande en Jennifer de Jeung in From Russia With Love van De Klamme Lakens.
12 Maart 2011 Permanente link Google Feed MSN Reporter
Reacties
Naam |
Sunny Melis @ 13:11 19-Mar-2011 |
GO GRIMBALD!!!! En nu snel betere (en
grotere) rollen. Kus, je
moeder. |
|
Naam |
Jennifer de Jeung @ 01:06 13-Mar-2011 |
Ik ben heel geen travestiet. |
|
Naam |
Boemtsji Ka Wah-Wah @ 00:31 13-Mar-2011 |
|
|
Naam |
Maupie van der Hout @ 00:18 13-Mar-2011 |
De polietsies hebben nooit
iets kunnen bewijzen!!!! Nu
ja, behalve dan wie het gedaan
had, waarmee, hoe, waarom etc
maar niet het tijdstip waarop
het was gebeurd en ze hebben
de link tussen mij en Sulamith
ook niet ontdekt of hard
kunnen maken. |
|
Naam |
Gilda Rats @ 16:01 12-Mar-2011 |
Ik vind het persoonlijk nog
een wonder dat de
Laarmanszusjes het nog zo lang
uit hebben gehouden onder
Klijs. Hij was een tiran voor
ze, wetend dat ze zo op jouw
hand waren, Maup. Maar ze
waren dan ook vreselijk vals
tegen hem. Die keer dat
Sulamithe Laarmans rattengif
in de koffie van Klijs had
gemixt... |
|
Naam |
Maupie van der Hout @ 15:56 12-Mar-2011 |
|
|
Naam |
Mickey Koppelijne @ 15:52 12-Mar-2011 |
Stop nu eens, Maup! Jouw tijd
is geweest! Jij had je
prachtige
Sneeuwwitje-producties,
waarbij vooral Sneeuwwitje
wordt vrouw heel mooi was, en
ook je herinterpretaties van
het werk van Strindbergh als
olijke dansmusicals, steevast
met Clovenie Laarmans in de
hoofdrol omdat je haar achter
de rug van je vrouw om ongans
krikte, maar nu is er een
nieuwe tijd aangebroken.
Get over it, Maup! Ik zou
liever ook zien dat die ijdele
Grimbald uit de cast wordt
gegooid, maar de ladies vinden
hem nu eenmaal leuk... |
|
Naam |
Maupie van der Hout @ 15:41 12-Mar-2011 |
Dat bedoel ik nu!!! Het is
amoreel voor kinderen. Het is
vreselijk en heel naar om naar
te kijken en volstrekt
confronterend, waarbij het ook
door sommige acteurs - en laat
ik niet weer over Jennifer de
Jeung beginnen - ontzettend
galmend en ouderwets ten
gehore werd gebracht in een
stijve regie met veel bleke
gezichten en dat is altijd zo
bij Klijs. In mijn tijd bracht
ik veel meer variatie, kleur
en realisme aan in mijn
producties voor De Klamme
Lakens. |
|
Naam |
Kessia Dimwolde @ 15:37 12-Mar-2011 |
Iedereen schoot elkaar neer.
Dat was gruwelijk, maar wel
reality. Ik vond Jennifer in
haar hoofdrol als Mamelle de
beste. Zijn er ok posters van
Grimbald te koop? |
|
Naam |
Tijn Vinkensol @ 15:27 12-Mar-2011 |
dit was mijn eerste
theaterstuk ooit en ik vond
het heel mooi |
|
Naam |
Gilda Rats @ 11:43 12-Mar-2011 |
O, get a life, Maupie!!!!! Het
was weer een heerlijke avond!
Ik vond die witgeschminkte
gezichten best creepy maar o
wat was het spannend en wat
ziet Grimbald er toch lekker
uit als hij al zijn textiel
terzijde gooit. Ik had wel het
gevoel dat hij af en toe nog
in beeld probeerde te komen
nadat zijn karakter al was
vermoord, maar dat kan aan mij
liggen. |
|
Naam |
Maupie van der Hout @ 11:39 12-Mar-2011 |
|
|
Weblog |